Dat blijkt uit de resultaten die het bedrijf dinsdag naar buiten bracht.

"De zwakke economie blijft een negatief effect hebben op de vraag naar
onze producten. Vooral bij consumenten neemt de vraag naar elektronica en
nieuwe auto’s af", aldus TomTom. Het bedrijf handhaaft wel de
verwachting dat de winst per aandeel dit jaar circa 0,35 euro zal bedragen
op een omzet van ongeveer 1,1 miljard euro.

Dinsdag rond 9.40 uur noteerde TomTom 7,6 procent hoger op 3,20 euro, terwijl
de AEX op dat moment 0,1 procent steeg tot 313,09 punten.

Omzet daalt

De onderneming haalde een nettowinst van 9 miljoen euro. In het tweede
kwartaal van 2011 leed TomTom nog een nettoverlies van 489 miljoen euro
vanwege een last van 512 miljoen euro.

De omzet daalde met 17 procent tot 262 miljoen euro. Analisten rekenden voor
het afgelopen kwartaal in doorsnee op een nettowinst van 6,1 miljoen euro en
een omzet van 272 miljoen euro.

Consumenten

De omzet in de consumentenmarkt daalde ten opzichte van het tweede kwartaal
van 2011 met 26 procent tot 155 miljoen euro. Dat was wel 23 procent meer
dan in het eerste kwartaal van dit jaar.

"Aangepast voor de softwareproblemen zou de omzet 165 à 168 miljoen euro
zijn geweest, waarmee de daling minder sterk was dan verwacht," stelt
SNS Securities. Daarmee doelt
de effectenspecialist op de softwareproblemen begin april waarbij de
gps-ontvanger, afkomstig van een derde partij, van sommige types
navigatiesystemen last had van een schrikkeljaarfout. In het eerste kwartaal leed
TomTom daardoor een nettoverlies van 2 miljoen euro.

De ebitmarge bij het onderdeel Consumer daalde ruwweg van 18 procent naar 15
procent. "Dat suggereert dat de groei niet zo sterk was."

Business Solutions

Het segment Business Solutions wist als enige een omzetstijging te realiseren
op jaarbasis, van 14 miljoen naar 18 miljoen euro. Onder dit segment vallen
onder meer Webfleet en Link 510 waarmee het mogelijk is voor bedrijven om
hun wagenpark te volgen. Het aantal abonnees van Webfleet nam met 37 procent
toe tot 209.000.

Business Solutions kende volgens SNS Securities een prima periode met een "hoge
dubbelcijferige autonome groei en een fantastische operationele marge"
(33 procent in de eerste helft tegen 20 procent een jaar eerder).

Automotive

Bij Automotive bleef de omzet op jaarbasis onveranderd op 60 miljoen euro. Dit
onderdeel levert onder meer navigatiekastjes die worden ingebouwd.

TomTom maakte dinsdag bekend een overeenkomst te hebben getekend voor de
levering van navigatiediensten aan de Franse autobouwer PSA Peugeot Citroën
vanaf 2015. Bestuursvoorzitter Harold Goddijn van TomTom stelde dat het om
een flinke opdracht gaat. "Het aantal PSA auto's met een ingebouwde TomTom
kan oplopen tot 2,5 miljoen", aldus de topman.

Ingebouwde kastjes

Ook werd vorige week bekend dat TomTom een navigatiesysteem leveren voor de
Lexus CT 200h. De overeenkomst met autofabrikant Renault staat echter onder
druk. De Franse automaker sloot
onlangs een deal met elektronicaconcern LG om navigatie-apparatuur te
leveren voor enkele modellen. Apparaten van TomTom worden daarbij alleen als
premiumoptie aangeboden.

De overeenkomsten met autofabrikanten zijn belangrijk voor TomTom, dat
probeert de overgang te maken van hardware naar software. De verkoop van
losse navigatiekastjes loopt terug. De opbrengsten in dat segment daalden
met 26 procent tot 155 miljoen euro en maken derhalve nog altijd bijna 60
procent uit van de totale omzet.

De marge bij Automotive zal in de komende jaren moeten verbeteren dankzij
deals met autofabrikanten, waarbij TomTom ingebouwde kastjes gaat leveren. "Er
zijn geruchten dat TomTom binnenkort of tijdens de capital markets day in
november een deal met Mercedes aankondigt", aldus SNS Securities.

Licenties

De omzet uit de verkoop van licenties daalde met 7 procent tot 29 miljoen
euro. Hieronder valt onder meer de levering van kaarten aan het Amerikaanse
technologieconcern Google, die volgend jaar afloopt.

Vorige maand maakte
TomTom een overeenkomst bekend met Apple. Het navigatiebedrijf gaat kaarten
en aanverwante informatie leveren voor Apple, dat het besturingssysteem iOS
uitrust met een eigen kaartenprogramma. Voorheen maakte Apple gebruik van
kaarten van Google.

Hoeveel geld er met de overeenkomst is gemoeid is niet bekend. TomTom verkocht
tot nu toe zelf een navigatie-app in de appwinkel van Apple voor 60 euro.
Het kaartenprogramma van Apple kan een geduchte concurrent worden van de app
van TomTom.

Lees ook:

'Verschuiving bij TomTom blijft uitdagend'

'Bedreiging voor TomTom in China'

TomTom levert data voor navigatie Apple

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl